به گزارش شوراتریبون به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، نشست مشترک اعضای شورای شهر مشهد و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان برگزار شد که در آن از عزم جدی دولت برای رفع موانع و مشکلات شهر مشهد سخن گفتند.
محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در این نشست با بیان اینکه انسجام و هماهنگی مدیریت شهری و عوامل مداخله‌کننده در آن، از نکات قابل توجه در این دوره است، اظهارکرد: تعامل و همراهی مشترک میان دولت با محوریت استانداری، شورای شهر، شهرداری و دستگاه های زیرمجموعه استانداری می‌تواند به نفع توسعه شهر باشد که خوشبختانه در شورای پنجم این مهم محقق شده است.
وی در ادامه گفت: بخش اعظمی از مسائل محوری استان به شهر مشهد برمی‌گردد و مسائل اساسی توسعه استان حول محور این شهر است.
حیدری با تاکید بر اینکه از این فرصت و عزم شورای پنجم در فضای تعاملی باید برای توسعه شهر بهره ببریم، تصریح کرد: حوزه های عمرانی، حمل‌‎ونقل، خدمات شهری، محیط زیست و معماری و شهرسازی و … نقاط مشترکی هستند که دولت و مدیریت شهری هر دو نقش دارند.
رئیس شورای شهر مشهد افزود: برخی از معضلات و مشکلات در این شهر ریشه تاریخی دارند و نوع عقب‌ماندگی‌ها در حوزه برنامه‌ریزی های شهری، پیش‌بینی‌ها و … آثار سوء بر شهر مترتب کرده که در حاشیه شهر شاهد هستیم.
حیدری با بیان اینکه بازآفرینی شهری و مسائل بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیرسمی مهمترین مسئله این روزهاست، اظهارکرد: استانداری خراسان رضوی با جدیت همراهی و پیگیری مستمری داشته و با عزم مدیریت شهری، سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد نیز شکل گرفت ولی در برخی از بخش‌ها، نیاز به حمایت جدی و مستمر دارد.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه بازآفرینی و نوسازی بافت های فرسوده شهری حدود ۲۸ دستگاه مسئول و دخیل هستند که اگر هرکدام نقش خود را به درستی ایفا کنند، میتوان شاهد تسریع در پیشبرد اهداف بود.
حیدری در بخش دیگری از صحبت های خود به حوزه زیرساخت های شهری پرداخت و گفت: مسئولیت‌ها و ماموریت‌هایی در گذر زمان به شهرداری تحمیل شده که در این جهت با مسائل و مشکلاتی روبرو هستیم؛ ایجاد شبکه حمل‌ونقل پاک و ریلی که نیاز این روزهای شهر مشهد است، به تنهایی از عهده شهرداری برنمی‌آید.
وی افزود: با تکیه بر دریافتی شهرداری از محل عوارض، نمی‌توان به بحث های زیرساختی ورود کرد و این منابع فقط کفاف اداره شهر را می‌دهد؛ توسعه امکانات زیرساختی شهر تنها با بهره‌گیری از ظرفیت های دولتی میسر است.
رئیس شورای شهر مشهد اشاره‌ای‌ هم به لزوم توجه ویژه نسبت به طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی داشت و افزود: نبود طرح‌های تفصیلی در مشهد اتفاقات ناگواری را رقم زده و درحال حاضر نیز شرایط خوبی نداریم.
حیدری در انتها با تبریک انتصاب «یزدان‌پناه» به سمت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، اظهارکرد: شناخت و اشراف کامل شما به فضای شهرداری‌ها و مدیریت شهری و تعاملی که پیشتر بین شهرداری مشهد و سازمان همیاری شهرداری‌های استان بوده، نقطه قوتی است و با تکیه بر همین موارد میتوان با تدبیر مناسب بسیاری از مسائل و مشکلات و عقب‌ماندگی های تاریخی شهر را برطرف کرد و مشهد را بعنوان الگویی از توسعه برای کل کشور و زائران رضوی معرفی کنیم.
فقدان طرح‌های شهری زیبنده شهر مشهد نیست
حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رئیس شورای شهر مشهدمقدس نیز در این جلسه ضمن آرزوی توفیق برای یزدان‌پناه، گفت: مدیران استانی و شهری از اختیاراتی برخوردار هستند که با استفاده از آنها‌ می‌توان برای گره‌گشایی از کارهای مشهد و استان اقدام کرد؛ معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری نقش برجسته‌ای در این زمینه دارد.
وی با بیان اینکه همه جریان‌ها و گروه‌ها سیاسی و افراد مختلف خواهان عمران و آبادانی مشهدمقدس و استان هستند، افزود: این رویکرد و نگاه موقعیت خوبی را برای مسئولین فراهم می‌کند.
موحدی‎زاده در ادامه گفت: مشهد دومین کلانشهر ایران است و سالیانه حدود ۳۰ میلیون زائر به این شهر سفر می‌کنند؛ این زائران و گردشگران بهترین خدمات را می‌خواهند ولی بیشتر از اینکه درآمدی به ارمغان آورند، هزینه به شهرداری تحمیل می‌کنند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: پروژه‌های بسیاری در کمیسیون ماده ۵ بلاتکلیف هستند و به همین منظور باید مکانیزمی تعریف شود تا این کمیسیون نقش پیش‌برنده داشته باشد و نه بازدارنده.
موحدی‌زاده همچنین گفت: زیبنده شهر مشهد نیست که با بیش از ۳ میلیون نفر شهروند، بدون طرح تفصیلی اداره شود و شرایط به نحوی است که فرآیندها طولانی شده و اهداف طرح دستخوش تغییر می‌گردند؛ امیدواریم تدبیری اندیشیده شود تا شهرداری بتواند زودتر در جهت تحقق طرح تفصیلی گام بردارد.
نایب رئیس شورای شهر مشهد در پایان شهرداری را بهترین پیمانکار برای دولت‌ها دانست و افزود: مدیریت شهری مشهد در این زمینه آماده همکاری است.
پرونده‌های معطل در کمیسیون ماده ۵ تعیین تکلیف شود
در ادامه این جلسه، علیرضا شهریاری، عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد به بیان سخنانی پرداخت و اظهارکرد: عمر مدیریت‌ها بسیار کوتاه است و در این زمان اندک نباید انجام هیچ کاری را به تعویق انداخت.
وی با بیان اینکه بسیاری از پروژه های عمرانی در کمیسیون ماده ۵ درگیر هستند، گفت: امیدواریم با درایت جنابعالی، نگاه ویژه‌ای به این حوزه شود و این پرونده‌ها تعیین تکلیف گردند.
تحقق مطالبات چندهزار میلیاردی شهرداری در گرو پیگیری استانداری
بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد نیز در این جلسه با بیان اینکه بخشی از درآمدهای پایدار شهرداری از کانال حوزه معاونت عمرانی استانداری است، اظهارکرد: در سال ۹۷ به سمت وصول مطالبات شهرداری از دستگاه‌ها و نهادهای دولت رفتیم که موفق شدیم ۴۴۰۰ میلیاردتومان از مطالبات شهر را وصول کنیم.
وی با بیان اینکه میزان تحقق درآمد شهرداری از بسیاری از کدهای درآمدی بسیار پایین است، گفت: برخی از نمایندگان بخش خصوصی و سازندگان معتقدند که شهرداری صرفا به صنعت ساختمان فشار می‌آورد.
گندمی در ادامه خاطرنشان کرد: در بودجه سال ۹۸ دولت به شهرداری تکلیف کردیم که شناسنامه کدهای درآمدی را تنظیم کند و سهم شهرداری نیز از کدهایی که درصدد تحقق پایینی داشته‌اند، همچون جرایم رانندگی، آلایندگی‌ها و سهم سوخت و … شناسایی شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد افزود: از طریق این کدهای درآمدی میتوان چندهزار میلیاردتومان اخذ کنیم البته مشروط بر اینکه دولت هم پای کار بیاد و در حوزه استان نیز نماینده دولت، مطالبات به حق شهرداری را پیگیری کند.
گندمی گفت: سهم شهرداری مشهد از جرایم رانندگی ۸ سال است که پرداخت شده و اکنون شهرداری بیش از ۴۱۰ میلیاردتومان طلب دارد.
وی با بیان اینکه استانداری خراسان رضوی و بویژه معاونت هماهنگی امور عمرانی با تکیه بر نقش هماهنگ‌کننده و تکلیفی خود میتواند به یاری شهرداری مشهد بیاید، اظهارکرد: امیدواریم پس از این انتصاب، رخدادهای خوبی برای شهر مشهد رقم بخورد و آنچه که حق شهر بوده محقق شود.

دولت و مدیریت شهری پای‌کار توسعه مشهد
کمیسیون ماده ۵، بستری برای انعطاف به طرح تفصیلی و حل‌وفصل مشکلات
محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهدمقدس نیز انتصاب یزدان‌پناه به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی را اقدام امیدوارکننده برای آینده شهر مشهد دانست و اظهارکرد: موفقیت مدیریت شهری در گرو همراهی نماینده عالی دولت است و رویکرد تعاملی خود با استانداری را ادامه خواهیم داد.
مهدی‌نیا با بیان اینکه در تعریف توسعه، اختلاف‌نظرهای زیادی بین دستگاه های دخیل وجود دارد، گفت: دستگاه های مختلف نیز در تعریف توسعه اختلاف نظرهای مبنایی دارند که این موضوع باید بررسی شود.
وی خاطرنشان کرد: از جنابعالی بعنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی انتظار داریم در تصمیم‌گیری های خود، اطلاعات لازم را از منابع مختلف کسب کنید و نگاه به موضوعات تک‌بعدی نباشد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در ادامه گفت: طرح های توسعه شهری در مشهد سابقه بلندی دارد که متاسفانه دچار اطاله زمانی شده و طرح جامعی که قرار بوده سال ۸۶ ملاک عمل قرار گیرد، سال ۹۵ ابلاغ شده است.
مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: نگاه ما این است که طرح تفصیلی می‌تواند مدیریت شهری را منظم کرده و مشکلات شهر را حل و فصل کند؛ نه اینکه زینت‌المجالس باشد و به تخلف کمک کند.
وی اشاره‌ای هم به کمیسیون ماده ۵ داشت و گفت: این کمیسیون محلی است که انعطاف‌پذیری را به طرح تفصیلی تزریق می‌کند؛ در کنار بحث های موردی خیلی از کارهای دیگر را میتوان به شکل عمومی مورد بررسی قرارداد چراکه چنین نگاهی مشکلات صدها پرونده را حل و فصل می‌کند.
مهدی‌نیا در ادامه تاکید کرد: اعتماد به بدنه شهرداری‌ها باید شکل گیرد و نگاه های منفی به شهرداری‌ها برچیده شود؛ کمیسیون ماده ۵ میتواند باب جدیدی در حوزه مدیریت شهری و برای رتق و فتق مشکلات ایجاد کند.
وی از جدیت مدیریت شهری و شورای شهر مشهد در حوزه بازآفرینی شهری سخن گفت و اشاره‎ای هم به اراضی آبشار داشت.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در این خصوص اظهارکرد: امیدواریم ارتش هم پای کار بیاد و در این دوره بتوان پارک ۷۰ هکتاری در مرکز شهر به مردم هدیه بدهیم.
اختلافات بین شهرستان طرقبه‌-شاندیز و مشهد، کمربند جنوبی و نگاه تعادل‌بخشی به محیط زیست و توسعه مدیریت حمل‌ونقل دیگر موضوعاتی بود که مهدی‌نیا در این جلسه به آن اشاره کرد و از استانداری خواستار پیگیر موضوع شد.

دولت و مدیریت شهری پای‌کار توسعه مشهد
حقوق مکتسبه در بافت پیرامونی حرم مطهر به رسمیت شناخته می‌شود
در پایان این جلسه احمد یزدان‌پناه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز با بیان سخنانی پرداخت و با بیان اینکه برای برای ایجاد شرایطی بهتر و ایده‌آل‌تر همه باید کمک کنیم و از ایده‌ها و نظرات مختلف بهره‌ببریم، اظهارکرد: مشهدمقدس با ۳ تهدید جدی روبرو است که یکی از آنها خشکسالی و کم‌آبی، دیگری محور غرب مشهد و در پایان نیز می‌توان حوزه شهرسازی را عنوان کرد که بحث های کمیسیون ماده ۵، بازآفرینی و بافت های فرسوده در دل آن قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه از ابتدای تصدی‌گری خود چندین جلسه کمیسیون ماده ۵ برگزار شده و درصورت نیاز آماده‌ایم جلساتی به شکل فوق‌العاده هم برگزار کرد، گفت: یکی از دغدغه های شهر مشهد، بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی است که اخیرا مذاکرات خوبی داشته‌ایم و بخش عمده‌ای از مسائل برطرف شده و برهمین اساس بسیاری از حقوق مکتسبه به رسمیت شناخته می‌شود.
یزدان‌پناه درخصوص طرح های تفصیلی و جامع نیز اظهارکرد: با مشاور جلسه‌ای برگزار کردیم و همکاری های خوبی نیز شده که به زودی گره‌گشایی خواهد شد.
وی در بخش دیگری با بیان اینکه در حوزه درآمدی، وضعیت خوبی نداریم و سال گذشته تنها ۱۵ درصد از اعتبارات محقق شده است، گفت: درآمدهای شهرداری از محل تخلفات و آلایندگی باید محقق شود چراکه حق شهر و شهروندان است.
یزدان‌پناه برای موضوع کمربند جنوبی و شمالی نیز با بیان اینکه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری به جد پیگیر است، اظهارکرد: از شرکت آب‌منطقه‌ای خواسته‌ایم در قالب توافق‌نامه‌ای زمین‌ها را در اختیار شهرداری قرار دهد تا اقدامات لازم انجام شود.